پرشین هالیدی

بزرگترین سایت سرگرمی ایرانیان

پرشین هالیدی

بزرگترین سایت سرگرمی ایرانیان

رضایت 83 درصدی از کیفیت نان و صرفه‌جویی 295 میلیارد تومانی

معاون وزیر بازرگانی در گفتگو با فارس خبر داد:
رضایت 83 درصدی از کیفیت نان و صرفه‌جویی 295 میلیارد تومانی در هدفمندی

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران میزان رضایت مردم از کیفیت نان را بر اساس اطلاعات سامانه 82،7 درصد عنوان کرد و گفت: در 5 ماهه هدفمندی یارانه نان 295 میلیارد تومان صرفه جویی شده است.


پس از هدفمندی یارانه گندم، آرد و نان و اصلاح قیمت این کالای اساسی و مهم بحث ارتقاء کیفیت نان به یک مطالبه جدی از سوی مردم تبدیل شد، هر چند که مسئولان معتقدند صرفه جویی در مصرف و اصلاح قیمت ها در اولویت بالاتری از اهداف آنها قرار داشته که به آن نائل شده اند. در این خصوص با حمید علیخانی گفتگو کرده ایم که قسمت اول آن را می خوانید.


فارس: چه خبر از حوزه گندم و آرد و نان ؟

علیخانی: در خصوص گندم و آرد و نان ساده‌انگاری می‌شود... آفتابا بس که پیدایی نمی‌دانم کجایی؟ یکی از معضلات حوزه گندم، آرد و نان قبل از هدفمندی انحصاراتی بوده که وجود داشته و حال ترمیم آسیب‌های آن موقع است. نان دومین کالای محبوب بعد از آب شرب است که باید به آن توجه ویژه شود و آنچه حق گندم است باید به خوبی ایفا شود.

فارس: هنوز دغدغه کیفیت نان وجود دارد در این خصوص چه کرده‌اید؟

علیخانی: قبول داریم.‌ برجسته کردن کیفیت توسط رسانه‌ها باعث خوشحالی ما است، اما نباید آدرس اشتباه دهیم. یک شبه نمی‌توان موضوع کیفیت نان را حل کرد.

فارس: نقشه راهی که برای کیفیت نان تدوین کرده بودید به کجا رسید؟ الزاماتی دارد یا همان بحث بین دستگاهی مطرح است؟

علیخانی: برای پاسخگویی به مطالبات نیازمندیم یک کار در خور شان انجام دهیم، این بود که استراتژی بلند‌مدت خود را در قالب نقشه راه مطرح کردیم. برای ارتقاء کیفیت نان وزارت بازرگانی، وزارت کار، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالی و وزارت صنایع و وزارت جهاد کشاورزی، تشکل‌ها و اتحادیه‌هادخیل هستند.

فارس: وزارت بازرگانی چند درصد تاثیرگذار است؟

علیخانی: عرض می‌کنم. ما سوم فروردین ماه مصوبه‌ای گرفتیم تا بتوانیم ارتقاء کیفیت نان را به عنوان یک تکلیف برای دستگاه‌ها تعریف کنیم. تاکنون دو جلسه تشکیل شده است و سعی کرده‌ایم حضور بخش خصوصی را در این بحث مشخص کنیم. به این نتیجه رسیده‌ایم که یک نهاد غیردولتی این بحث را دنبال کند.

فارس: براساس سامانه شما آیا کیفیت نان در این مدت تغییری کرده است؟

علیخانی: از 16 اسفند‌ماه تا پایان اردیبهشت‌ماه -رضایت از- وضعیت کیفیت نان در کشور 82،7 درصد است.

فارس: درباره کیفیت نان به صورت جزئی‌تر آمار چگونه است؟

علیخانی: نان سنگک 77.5 درصد، نان بربری 86.5، نان تافتون 78 درصد، نان لواش 85 دصد اینها نظر مردم است.

فارس: کدام استان‌ها بالاترین کیفیت نان را داشته‌اند؟

علیخانی: به ترتیب کیفیت سمنان، فارس، ایلام، کردستان و آذربایجان غربی

فارس: رتبه تهران چند است

علیخانی: در 31 استان رتبه تهران 10 است.

فارس: میزان مصرف چقدر کاهش داشته است؟

علیخانی: در 5 ماه گذشته میزان مصرف گندم 3.44 میلیون تن بوده است، نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.86 میلیون تن یعنی بیش از 24 درصد کاهش مصرف گندم داشته‌ایم،یعنی 295 میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده‌ایم که اگر به 12 ماه تعمیم دهیم بیش از 850 میلیارد تومان صرفه‌جویی محاسبه می‌شود، یعنی 2.4 میلیون تن صرفه‌جویی خواهیم داشت.

فارس: با توجه به مصرف سالانه فکر می‌کنید امسال چقدر است؟
سال 84 مصرف گندم 9.960 میلیون تن، در سال 88؛ 9.1 میلیون تن در سال 89، 8.7 میلیون تن بوده و پیش‌بینی ما این است که امسال 6.4 میلیون تن مصرف گندم داشته باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد